نگاه غیرشخصی در رهبری (تکیه به رهبری جمعی)
نسخه چاپی

گزارش صداي ايران از ساختار احزاب در ايران با تمركز بر توصيف "حاما" (بخش دوم)

💢 حاما در این رابطه می نویسد: " در میان نخبگان «رهبری طلبی»، «تنزه طلبی» و «خودشیفتگی» از جمله صفات بارزی است که آنها را در یک کار جمعی سیاسی گرد نمی آورد. در حاما، قدرت در دست دبیرکل متمرکز نشده است و به گونه ای شبکه ای و دمکراتیک، قدرت در کل بدنه و ساختار منتشر و منعکس گشته است."

استقلال، شاخصه ای از نهادینگی
💢 استقلال در عین پیچیدگی و عدم جدایی از سایر نهادهای اجتماعی، یکی از شاخصه های نهادینگی احزاب است. حاما، درباره عدم استقلال گروه‌ها و شخصیت های داعیه دار اصلاح در ایران می نویسد:  "در یک صد سال گذشته به جز افرادی که استثنا بوده‌اند ،نه گروه های سیاسی مدعی اصلاح، ریشه در متن مردم داشتند و نه افراد و اشخاص مدعی ارائه نسخه ی سعادت و نجات کشور، مستقل از قدرت های بیگانه بوده اند. بیماری وابستگی برای اشخاص و عدم شکل گیری جریانات اصلاحی از دل جامعه پیشاپیش هر حرکت سیاسی را محکوم به شکست می کرد."

نگاه غیرشخصی و ساختاری؛ مؤلفه ای در نهادینگی (ساختارگرایی)
💢 حاما در مقام نقد و انتقاد نیز، همچنان به نگاه ساختای خود وفادار است. برای همین در "چرا ما هستیم"  می نویسد: "هرچند با پیروزی انقلاب اسلامی شکل نظام از حالت استبداد فردی خارج شده بود و به صورت جمهوری درآمده بود، اما مناسبات حاکم در رابطه بین حاکمیت و مردم تغییری در خور یک نظام جمهوری نکرده بود. رابطه کماکان یک طرفه و آمرانه بود و به هیچ وجه از رابطه عادلانه و دموکراتیک میان دولت و شهروندانش خبری نبود. در این مورد بیش از آنکه تقصیر بر گردن شخص یا اشخاصی باشد، بر گردن حاکمیت استبداد بر تاریخ ماست."

مردم نهادبودن؛ شاخصه حیاتی نهادینگی دمکراتیک
💢 حاما در باره علت و ضرورت موجودیت خود می نویسد: "هیچ یک از این گروهها از پایین شکل نگرفته اند، یعنی پایه های این تشکل ها در کف جامعه نیستند به عبارتی مانند آن درختی نیستند که ریشه در لایه های زیرین جامعه داشته باشند و شاخه و برگ هایشان در بین اقشار و صنوف مختلف اجتماعی گسترده باشد، بلکه به مثابه لوستری هستند که از سقف قدرت و یا دولت آویزان شده اند و بدون تکیه بر رانت های قدرت حاکمیت و ارتزاق از آن قادر به ادامه حیات نمی باشند، کافیست نقطه اتصال به سقف قدرت آنها پاره شود بلافاصله بر کف جامعه سقوط کرده و متلاشی خواهند شد."
💢 مزیت نسبی، عامل نهادینگی برای هر شرکت، مؤسسه و یا برندی است؛ آن چه حاما درباره ضرورت خود و مردم نهادگی خاص خود گفته است، علاوه بر شاخص مردم نهادبودن، شاخص مزیت نسبی را نیز به رخ می کشد.


 


نظرات بازدیدکنندگان محترم
هیچ نظری یافت نشد
 
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:    
آدرس ایمیل:    
متن نظر:    
   

 

کد امنیتی:  

 

 
 
جدیدترین عناوین خبری