تحلیل شرایط ایران پس از تحریم ها و نقش احزاب
نسخه چاپی

نشست هفتگی حامای همدان - برنامه 27 ام – گرداننده: افشین فرهانچی - سه شنبه 6 ام آذر 97

این هفته در روز سه شنبه حامای همدان میزبان بیش از ده ها نفر از علاقمندان به حوزه سیاست بود تا به بحث و گفتگو پیرامون شرایط ایران بعد از تحریم ها بنشینند.

در این جلسه که با عنوان تحلیل شرایط ایران بعد از تحریم ها و نقش احزاب دردفتر حزب اراده ملت ایران مطرح شد:

عضوشورای مرکزی حاما اظهارداشت: ما در برجام بخش وسیعی  از تحریم ها راتوانستیم حذف کنیم اما تعدادی از تحریم ها باقی مانده بود، به عنوان مثال روزنه ای که بتوان از آن وارد WTO شد را شاهد نبودیم  و یا هنوز در ارتباط با خرید هواپیماها دستمان کاملا باز نبود و جز در مواردی، نظیر وارد کردن تکنولوژی های دوگانه توانسته بودیم قسمت عمده تحریم ها را حذف کنیم.

افشین فرهانچی افزود: متاسفانه با تغییر سیاست ایالات متحده و همراهی عربستان، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه و خارج منطقه وعده روحانی نه تنها محقق نشد و ما به سمتی که تحریم ها حذف شود نتوانستیم پیش رویم، بلکه برخی از تحریم های گذشته نیز بازگشت و عملا وارد دوره ای شدیم که احمدی نژاد نیز در سال 90 با آثار اقتصادی افزایش یکباره قیمت ارز و طلا، کاهش ارزش ریال، کاهش درآمد ایران و فروش نفت به کمترین میزان مقدور آن را تجربه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ارزش ارز به 4 برابر قبل از تحریم ها رسید و موارد دیگر نیز در پی آن اتفاق افتاد و صادرات نفت هم بین 900000 تا 1100000 بشکه در روز رسیده است، خاطرنشان کرد: در رابطه با اینکه روحانی و تیمش مسئول  جلوگیری از این اتفاق بودند می توان به بحث نشست. با روی کار آمدن ترامپ  و ناتوانی دولت در پاسخگو بودن به وعده های خود، گویای این است که ما نتوانسته ایم فرصت ها و تهدیدها را شناسایی کنیم.

فرهانچی گفت: از موضوعاتی که روحانی می توانست به آن بپردازد؛ صحبت هایی مبنی بر برجام 2 و 3 مطرح شد که از یکسو با مقاومت اصولگرایان همراه بود و از سوی دیگر آرای 23 میلیونی روحانی در انتخابات که به نوعی رفراندوم بود، تاییدی بر پذیرش جامعه نسبت به برجام 2 و 3 باشد و روحانی می توانست قبل از اینکه ترامپ طرح مسئله کند خود پیشرو شده و برجام 2 و 3 را مطرح کند.

عضو شورای مرکزی حاما یادآور شد: در همین امسال، چند کارشناس تحیل های خوبی ارائه دادند مبنی براینکه اگر ترامپ برجام را نپذیرفت و ما تمایلی به اجرای برجام 2 و یا 3 نداشتیم، در آن صورت چه برنامه ای می داشتیم؟ چند برنامه ارائه شد، مانند: طراحی یک پیمان نظامی منطقه ای تا از تهدیدهای ترامپ کاسته شود و تصمیم دیگری اختیار کند ( مذاکره با عربستان و ...) یا نظایر آنها

وی در ادامه با اشاره به خوش بینی دولت و در نظرنگرفتن خروج ترامپ از برجام، بخشی از مشکل را به طور مستقیم متوجه دولت روحانی دانست و گفت: تحریم ها از 13 آبان در ابعادی وسیع آغاز شده است و التهاب هایی را در بازار و جامعه به وجود آورده است.

فرهانچی اظهار داشت: در تابستان و رفت و آمد به کشورهای اروپایی، عمان، وساطت های سلطان قابوس و صحبت هایی که ترکیه داشت و سفرهای آقای ولایتی، تردیدهایی را ایجاد کرده بود که آیا تحریم ها بالاخره اتفاق می افتد و یا روزنه ای در این خصوص وجود دارد یا خیر؟ دولت و جامعه بعد از 13 آبان و مشخص شدن این موضوع که از طرف آمریکا و واسطه ها و همینطور در داخل اتفاقی نخواهد افتاد به پیش باز و پذیرفتن تحریم ها روی آورد و فعلا هم تا آینده ای نسسبتا طولانی قصد خروج از تحریم ها و مذاکره با آمریکا را نداریم.

وی با اشاره به وعده های انتخاباتی روحانی، پایگاه طبقاتی و اینکه تیم روحانی تیم شرایط بحرانی نیست، گفت: موارد مطرح شده باعث حمله اصولگرایان به دولت شد. همراه با صحبت هایی مبنی بر اینکه دولت نتوانست برجام را به سرانجام برساند و نتوانست آمریکا را تهدید و راضی به جلوگیری از این اتفاقات کند، پس به جهت تغییر دولت پیگیری هایی می کردند و معترض هم بودند. نهایتا در سطوح بالای نظام تصمیم بر ادامه مسیر توسط خود روحانی شکل گرفت و تلویحا هم قرار شد اصولگرایان ادامه اعتراضات خود را در سطح کابینه و نه رییس جمهور، دنبال کنند.

عضو شورای مرکزی حاما اظهار داشت: در حال حاضر با این وضعیت روبرو هستیم که تحریم ها به عنوان یک پدیده واقعی رخ داده است و حاکمیت هم رای به ادامه مسیر باقیمانده توسط دولت روحانی داده است. جامعه ما ظاهرا هنوز خیلی دقیق نپذیرفته که تحریم ها اتفاق افتاده، همچون کسانیکه عزیز خود را از دست می دهند و تا مدتی باور نکرده و پذیرای موضوع نیستند و تا باور کنند مدتی طول می کشد. ما آرام آرام داریم با پدیده تحریم ها مواجه می شویم و هنوز خود دولت هم نمی خواهد بپذیرد و آمادگی ندارد که اگر تحریم ها جدی شود چه می خواهیم بکنیم.

افشین فرهانچی با بیان اینکه اقداماتی در خصوص آمادگی در برابر تحریم صورت گرفته است، گفت: حکومت ذخیره ارزی در نظر گرفته است، ذخایری از کالاهای استراتژیک و دارو به مدت یکسال آماده کرده است و انضباط مالی را در دستگاه های دولتی برقرار ساخته است  و جامعه را به سه یا چهار بخش تقسیم کرده و برای دهکهای پایین بسته های غذایی و حمایتی خاص خانواده های ضعیف به مقدار 600 هزار تومان در نظرگرفته است و با توجه به ارتباط و قرارداد با کشورهایی مانند چین و هند در ازای پول نفت می تواند کالا دریافت و آن را به دهک پایین بدهد و با این عمل احتمال اینکه اتفاق دیماه سال گذشته بیفتد بعید است.

وی در ادامه به تبعات تحریم و جنگ در کشوری مانند عراق اشاره کرد و بیان کرد: ما در همدان 20 سال است که پیوند کلیه انجام می دهیم در حالی که در کل کشور عراق پیوند کلیه اتفاق نمی افتد و این ناشی از یک توسعه نیافتگی طولانی مدت و مزمن است. در زمان حمله آمریکا به عراق، این کشور 3 جراح متخصص مغز و اعصاب  بیشتر نداشت و در همدان  الان 11 متخصص جراح مغز واعصاب وجود دارد. هرچند غذای روزانه مردم تامین می شد اما مردم خیلی به این توجه نمی کنند که فلان تکنولوژی سلامت، گرمایش یا سرمایش، یا عمرانی وارد کشور شد یا خیر؟ اینکه عراق 20 تا 30 سال در جنگ وتحریم بوده است، درموضوعاتی اینچنین خود را نشان می دهد.

افشین فرهانچی در پایان صحبت های خود با توجه به تحلیل صورت گرفته از مخاطبان حاضر در جلسه تقاضای ارائه برداشت ها و راهکارهای خود در این زمینه را خواستار شد.

نظرات حاضرین:

آقای حسینی:

در وضعیت فعلی لزوم وفاق در داخل کشور بشدت احساس میشود ولی بعید است در این زمینه به نتیجه برسیم.

فرد شجاعی وجود ندارد که بگوید باید این مسیر را عوض کنیم.

آقای سمسار:

در زمان جنگ اقتصادی فعلی لازم است که مدیریت کشور متحول شود.

عزم جدی در رسانه های حاکمیتی برای ایجاد وفاق وجود ندارد.

آقای رحیمی:

برخلاف جنگ که زمین هدف بود اینجا اقتصاد هدف است.

ما قبل از شروع تحریم ها از دو حادثه جنگ عربستان و قطر و جنگ روسیه با اروپا نتوانستیم استفاده کنیم.

آقای سپهری:

برجام و تحریمها میتواند منشا اصلاحات باشد و شروع یک حرکت نوین جهت تغییر باشد.

باید با تقویت امید جمعی به سمت سامان دهی جامعه و رفتار های جمعی برویم.

آقای زارع:

بدنبال این تحریمها پروژه توسعه در ایران زمین گیر میشود و دولت فقط به تامین معیشت میپردازد.

کوچک شدن طبقه متوسط و کنار گذاشتن پدیدیه توسعه به نفع بخش هائی از طبقه حاکمه است.

آقای فضلی:

با توجه به اینکه اقتصاد پایه حکومت است، تحریم اقتصادی منجر به سست شدن پاه های حکومت و ریزش سرمایه های اجتماعی میشود.

احزاب لازم است در این شرایط به سمت کمکهای عمومی به مردم برود و نقش ان جی او ای ایفا کند.

آقای میرزائی:

احزاب باید نقش مخرب آمریکا و ترامپ را در ایجاد این شرایط جدید افشا کنند و پشت سر دولت بیاستند.

این موضوع نباید باعث شود که اصلاح طلبان در انتخابات بعدی صحنه را واگذار کنند.

خانم رحیمی:

خراب شدن اقتصاد میتواند با تضعیف حکومت، منجر به بده بستانهای پشت پرده شود.

در صورتکیه حکومت مایل به ایجاد وفاق ملی باشد لازم است شاخص دقیق و مشخصی را برای این وفاق اعلام کنیم. و در این رابطه باید احزاب هوشیارانه ورود کنند.

آقای زارعی:

الان لازم است که احزاب با اقشار آسیب پذیر همراهی و همدلی داشته باشند.

دولت باید در این شرایط نقش واسط بین طبقات حاکمه با توده مردم را برقرار کنند و جلو آسیب های بیشتر را بگیرد.

 

(بخش اول خبر توسط خبرنگار روزنامه شرق در استان همدان – میلاد سپهری - تنظیم شده است)

 


 


نظرات بازدیدکنندگان محترم
هیچ نظری یافت نشد
 
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی:    
آدرس ایمیل:    
متن نظر:    
   

 

کد امنیتی:  

 

 
 
جدیدترین عناوین خبری